Van Cobán naar Huehuetenango

Terug in Cobán, na wat omzwervingen, werd het tijd om me langzaam naar Quetzaltenango (Xela) te gaan begeven voor dat ene weekje Spaanse les. Je kunt via Antigua gaan met slechts 2 bussen (rondje zuid-oost), maar dan mis je wel de Cordillera de los Cuchumatanes (Western Highlands). Dus ik pak de eerste minibus naar Uspantán samen met Neill uit Wales.

Eenmaal een uur onderweg komen we aan bij een gigantische aardverschuiving, die in eerste instantie plaatsvond in januari, maar nog geen week geleden opnieuw verschoof (regenseizoen is begonnen!). Geen doorgang met de bus. Te voet verder dus, volledig bepakt. Eerste poging: na enkele meters moeten we een modderrivier oversteken, terwijl op de achtergrond de stenen al vallend veel nieuwe modder aangevoeren. Opeens gaat het allemaal schuiven stroomopwaarts, dus iedereen maakt zich uit de voeten, terug naar het beginpunt. Neill ziet het niet zitten (als twintiger had ie het wel gedaan, hij is nu 30) en gaat terug naar Cobán, ik besluit om het nog eens te proberen. Per slot van rekening doet iedere Guatemalaan precies hetzelfde. Poging twee: de rivier bedaard weer enigszins, en met veel moeite, en veel modder in mijn schoenen, bereik ik de overkant. Nog 500 meter aardverschuiving te gaan. De stenen blijven maar rollen met veel lawaai, dus ik loop meteen door. Steil klauterend, met angstzweet, bereik ik na een uur de overkant. Blij dat ik er ben. De Maya´s kijken lachend toe hoe een gringo vermoeid op de grond neerploft.

5 Reacties op “Van Cobán naar Huehuetenango

  1. Heftig Hans! Je hoeft toch niet langs die route terug? Foto’s kunnen maken, of zat dat er met het vege lijf redden niet bij?

  2. IK vind het wel bloedlink wat je aan het doen bent. Ik hoop dat je nu rustig aan de Spaanse les zit in een kalm dorpje? Let us know in Spanish.

  3. Er is niks mis met 30!
    Goed bezig pik, Lekker door gaan de lokalen weten het altijd beter:)

  4. Hé Hans, klinkt spannend! Welke Spaanse school zit je en waar overnacht je? Een kleine tip: ga naar de Fuentes Georgina! Beetje duk misschien, maar heerlijk hot water pool vlakbij Xela wat je nu natuurlijk wel verdiend hebt😉
    Take care! Sanne

  5. jeezus wat een verhaal!

Geef een reactie

