Kippenbus

‘¡Amigo, amigo, ascenso!’, roept het hulpje van buschauffeur, terwijl hij de rugzak op het dak van de chickenbus smijt. De bus lijkt al vol, maar ik besluit op zijn aanwijzen toch maar gewoon in te stappen; via de achterdeur, ik pas er net in.

Snel worden er binnen 1 minuut nog even meer dan 20 ijsjes verkocht aan de passagiers, de efficientie! Met wat gerommel en gekraak in de versnellingsbak komt de bus in beweging en al gauw rijden we Solóla uit. Het is een smalle tweebaansweg, en luid toeterend banen we ons een weg door het hooggebergte.

Een snelle rekensom vertelt me dat er 87 passagiers in deze voormalige schoolbus zitten en staan, terwijl hij ooit voor 40 schoolkinderen bedoeld was. Ik sta helemaal achteraan, en ben minstens een kop groter dan vrijwel iedereen. Het stinkt in de bus, zweet, voedsel. Wellicht ben ik het zelf, per slot van rekening heb ik dit shirt alweer vier dagen aan. Jr. haalt het geld binnen door zich door de menigte te murwen, en af en toe klimt hij op het dak via de achterdeur om voorin weer naar binnen te klimmen. Sportieve baan. Een inheems jochie van 8 kijkt me lachend aan; vanwege mijn huidskleur of omdat ik de pink eye heb? Al binnen een half uurtje arriveren we in Los Encuentros, het ‘nieuwe’ busterminal, dat in de praktijk gewoon een modderpoel is. Jr. haalt mijn tas weer naar beneden; ik bedank ondertussen Miguel zelf, die mij meteen even uitlegt waar de chickenbus naar de hoofdstad vertrekt.

Die komt onder luid geraas binnen 1 minuut alweer aantuffen. `¡Guate, Guate, Guate!´. Mijn rugzak ligt voor ik het weet alweer op het dak en ik spring maar weer naar binnen. Nu gelukkig wel een zitplaats, al is er weinig ruimte voor mijn benen. We rijden op de snelweg naar Guatemala City; een net aangelegde, zeer bochtige vierbaansweg met hier en daar nog wat onverharde stukjes. Een smalle goot of stoep scheidt beide richtingen, mits beide kanten af zijn.
De bus heeft nergens gordels en de banken zijn hard. De zes banden zijn ernstig versleten. Achterop de bus prijkt vast een sticker die zegt: ‘Ik rem niet voor bochten, alleen voor geld’. De heer achter het stuur kent namelijk geen angst. Af en toe is het vasthouden geblazen als hij weer eens in de bocht een vrachtwagen inhaalt en daarbij auto´s wegdrukt, geen zicht heeft op tegenliggers, of zijn assistent door het raam naar het dak klimt terwijl hij nog eens extra gas geeft. De chickenbus is heer en meester op de wegen, wegen die weinig regels kennen.

In Chimaltenango moet ik wederom overstappen op een andere bus, wordt mij door minstens drie omstanders verteld. Het kan gewoon niet misgaan hier, Guatemala kent maar weinig niet-behulpzame mensen. Nog voor ik mijn tas in mijn handen heb, kan ik hem weer afgeven voor de volgende bus. Voor slechts 3 Quetzales rijd ik een half uur mee om te eindigen op mijn bestemming: Antigua.

7 Reacties op “Kippenbus

  1. Dat soort bezettingsgraag zou in NL ook alle verkeersdrukte oplossen.
    BTW hoe is het met je oog, is het erg Pink?

  2. Cómo está la hinchazón en su ojo? Espero que sea todo bien otra vez.
    ¡Tenga un viaje seguro!

  3. He Hanzie

    Je schrijft mooie verhalen! Ik kan me helemaal voorstellen, wat je mee maakt. Blijf genieten!

    Liefs Renee

  4. Yo Hans!
    Goed weer iets van je te horen. Captivating story! Antigua moet een prachtige stad zijn, have fun!

    Cheers, Ian

  5. He Hanzie! Je verhaal is erg herkenbaar! De busreizen in Azie zijn niet veel anders! En maar hopen dat je je tas weer terug ziet als je uitstapt…
    Ben beniewd naar de volgende fotos!

  6. Relaxed, daar kunnende nederlandse vervoersbedrijven nog een puntje aan zuigen.
    De rainbow reading room (of zoiets) in Antigua was fijn om boeken te ruilen en ook om te eten, dus mocht je er nog zijn…
    Disfruta!

  7. Hee Hans!

    Wat een heerlijke verhalen weer! Met dat zonnetje hier door mn kantoorraam, waan zelfs ik me ff in het verre Antigua🙂
    Maar nu naar t terras! Salud!
    xx marjolein

Geef een reactie

