Duiken

Zoals gewoonlijk blijf ik op de meeste plekken veel langer dan ik vantevoren me had voorgenomen. Zo ook op Isla de Útila, of gewoon Utila, een klein eiland ten noorden van Honduras. Net vertrokken uit het laatste paradijs in Guatemala, Río Dulce, brengt de veerpont vanuit La Ceiba me binnen een uur naar Utila Town. Vanwege het Brits verleden praat men hier geen Spaans, maar Engels dat niet goed te verstaan is. Het klinkt als een vorm van Engels met een Australisch accent, maar dan op een Carribische manier. Ongeveer.

Vijf dagen naar Utila, even een duikcursus doen bij een van de vele duikscholen op het eiland. Al bij aankomst wordt ik door iedere duikschool aangesproken of ik niet bij hen wil komen duiken. Het wordt Utila Dive Center, en ze laten me meteen met een dik theorieboek het kantoortje weer uitlopen. Eerst twee theoriedagen, dan pas duiken? Het blijkt niet meer dan 5 voorlichtingsfilms kijken met slechte humor erin. Daarna meteen het warme heldere water in. Alles blijkt ‘eassi!’. Ik zie een visje hier, een kreeftje daar en nog een schildpad! Schitterend rif. Met een PADI-diploma op zak ga ik meteen maar het echte duiken uitproberen. Bij Cayos Cochinos mag ik mijn eerste zelfstandige duik doen met mijn duikbuddy. Goed bijelkaar blijven. Er ligt een vliegtuigwrak op de bodem, waarschijnlijk neergestort na een drugsrun boven Honduras. Erg mooi om te zien.

‘Morgenochtend pak ik de boot terug naar La Ceiba’, de grootste van de drie fameuze leugens van Utila. Dat zei ik ook, twee dagen geleden. ’s Avonds een paar biertjes in het café met een dansje, een zonsondergang op het strand, verse vis op de barbecue, nog een keertje snorkelen. Ondanks dat ik al ver achter lig op mijn voorgenomen reisschema, blijf ik nog maar even hangen op dit mooie eilandje.

7 Reacties op “Duiken

  1. He die Hans,

    Gelukkig, je leeft nog! Het klinkt heerlijk daar! Nog even een maandje genieten….

    Liefs

    Renee

  2. Als je te weinig tijd hebt, ga je toch gewoon een keertje terug?! Maar wel thuis komen in augustus anders zie ik je niet!
    Enjoy!
    Liefs from Down Under

  3. Ik wil weer terug!🙂 x

  4. I don’t know why I call you Hans van Piggelen when I should be calling you Hombre Fresco.

    Coole dude die je bent!😉

  5. He Hansje!

    Volgende keer ga ik mee, heb ook gedoken in Caribisch gebied, en dat is inderdaad magnifiek, wil ik nog wel eens !
    Ook prachtige foto’s wederom…. hier motregen en Simon Vinkenoog die zijn laatste adem uitblies. Eer hem door een keer goed high te worden tussen alle coole dude’s, zal hij waarderen beloof ik je!

    Nog maar een maand, of nog minder, veel plezier dus nog!

    Liefs,
    Dewi

  6. Hee Hnf!
    ik kijk maar niet te vaak op dit soort blogs van jou, madje, vele anderen en nu ook Wiets – hoe moet ik anders een normale werkdag nog doorkomen?! Met andere woorden, volgens mij heb je echt een fantastische reis! Superleuk!

    Groet, mars

  7. ik ben het helemaal met mars eens! als je zo je verhalen leest krijg je gewoon al een cocosnootsmaak in je mond, je voelt de zon op je huid! man ik krijg hier zo ontzettend veel zin in!
    je schrijft leuk, en ik ben heel benieuwd naar je live verhalen! volgens mij is dat ook erg genieten om naar te luisteren!
    nog heel veel plezier, en je kunt maar beter ergens te lang blijven en iets zien, dan door allerlei landen in 1 dag door te racen, het is tenslotten geen landje veroveren!
    genietse nog, en tot heel snel op BB!!🙂

Geef een reactie

